سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عوارض عسل برای کودکان

آیا از عوارض عسل برای کودکان اطلاع دارید؟ می دانید کودکان از چه زمانی می توانند عسل بخورند؟ با رویال همراه باشید تا درباره عوارض عسل برای کودکان نکاتی را مطرح کنیم.

عسل را می توان به عنوان یکی از مفید ترین مواد خوراکی و یا حتی از جمله معجزات طبیعت به شمار آورد. مصرف عسل فواید بی شماری را برای سلامت شما در پی خواهد داشت البته نه همیشه!
اغلب این سوال ها را میشنویم که ( بچه ها کی می توانند عسل بخورند ؟ اصلا چه فرقی می کند؟ مگر خوراکی طبیعی نیست؟ پس نباید تفاوتی برای کودک و بزرگسال داشته باشد.) در حالی که بر خلاف تصور عموم مردم ، کودکان از زمانی که یک سال سن آنها پر شود و نه زودتر ، می توانند عسل مصرف کنند. زیرا بدن نوزادان هنوز در حال تکامل است و نمی توانند فعالیت هایی مثل گوارش را مانند بزرگسالان یا کودکان کمی بزرگتر ، انجام دهند.

عوارض عسل برای کودکان

بوتولیسم نوزادان ، بیماری است که در اثر خوردن اسپور ( هاگ ) باکتری کلستریدیوم بوتولینوم در سنین زیر یک سال ، ایجاد می شود. کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی در دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ، گفت: نشانه های ابتدایی این بیماری شامل اسهال ، استفراغ ، ضعف و پریدگی رنگ ، خشکی دهان و گلو و اشکال در بلعیدن است.
وی ادامه داد: پس از مدتی نشانه های فلجی در ماهیچه های صورت ، زبان ، دست و پا آغاز می شود و در نهایت فلج شدن سیستم تنفسی و مرگ اتفاق می افتد.
ایشان افزود: در برخی از موارد وقوع این بیماری با مصرف عسل در کودکان زیر یک سال ارتباط داشته است. آلودگی عسل به هاگ های کلستریدیوم بوتولینوم بیشتر با گرد و غبار حمل شده از سوی زنبورها اتفاق می افتد. با توجه به این که حدود چهار درصد از عسل ها آلوده به باکتری کلستریدیوم بوتولیسم هستند ، احتمال مسمومیت با اسپور این باکتری وجود دارد.
این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی با اشاره به این که فلور میکروبی دستگاه گوارش کودکان زیر یک سال به خوبی شکل نگرفته و سیستم ایمنی آنها ضعیف است، اضافه کرد: اسپور باکتری پس از وارد شدن به دستگاه گوارش نوزاد ، در جدار روده باریک قرار می گیرد، تکثیر می شود و تولید سم می کند، سپس سم حاصل از باکتری ، از دیواره روده باریک جذب و وارد دستگاه گردش خون می شود و به این ترتیب نوزاد به بوتولیسم مبتلا می شود.
ایشان یادآور شد: هنگامی که اسپور باکتری در بزرگسالان و کودکان بالای یک سال ، وارد دستگاه گوارش می شود، هیچ رشد و تکثیری پیدا نمی کند و اسپور بدون تغییر دفع می شود. او در پایان گفت: راه پیشگیری از این بیماری ، پرهیز از مصرف عسل در کودکان زیر یک سال است.

از آنجایی که عسل یک محصول طبیعی و استرلیزه نشده است، ممکن است تخم باکتری ای به نام کلستریدیوم بوتولینوم را در خود داشته باشد. البته هر عسل خام یا غیر خامی دارای این باکتری نیست، فقط ممکن است بعضی اوقات تخم آن در بعضی عسل ها یافت شود.
نکته قابل توجه این است که در آلمان سالی یک مورد بوتولیسم گزارش می شود که البته بخاطر مصرف زیاد عسل توسط مردم این کشور است.

 

عوارض عسل برای کودکان

 

تاثیرات مثبت مصرف عسل برای کودکان

کودکان باید عسل بخورند ، پس بهتر است از مقدار کم شروع کنید، یک روز فاصله بیاندازید و سپس دوباره کمی عسل به او بدهید.

اگر با عوارض عسل برای کودکان آشنا هستید و شجاعت این را دارید که به نوزاد زیر 12 ماهه خود در سال اول زندگی اش عسل بدهید، باید بدانید که تحقیقات بسیاری در این باره انجام شده و نتایج آنها نشان می دهد ، نوزادانی که عسل بخشی از برنامه غذایی شان بوده:

  • فرآیند خون سازی بهتری داشتند. ( افزایش میزان هموگلوبین و بهبود جذب کلسیم در خون )
  • روند افزایش وزن بهتری داشتند. ( در مقایسه با وقتی که ساکارز مصرف کنند )
  • کمتر بالا آوردند.
  • رنگ پوست شفاف تری داشتند.
  • هیچ مشکل گوارشی تجربه نکرده اند.
  • نسبت به بیماری ها حساسیت کمتری داشتند.

ناگفته نماند که خطر ورود باکتری بوتولینوم هنوز وجود دارد پس بهتر است صبر کنیم تا یک سال کودک پر شود، بعد با خیال راحت به او عسل دهیم.