سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواص بی نظیر عسل و میخک

عسل و میخک داروی طبیعی است که با استفاده از آن می توان بیماری های متعددی را درمان کرد. همچنین این دو در کنار هم تاثیر آرامش بخش فوق العاده ای دارند.

میخک گیاهی بسیار کوچک اما با خواص درمانی فراوان است که در عین حال به عنوان یک ادویه شفابخش و خوش عطر در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می گیرد.
میخک معمولا به عنوان ادویه آشپزخانه و در ترکیب با فلفل، دارچین و زردچوبه و سایر ادویه ها برای تهیه پودر ادویه کاری ، مورد استفاده قرار می گیرد. از روغن میخک نیز در تولید عطرها ، صابون ها و یا به عنوان ماده طعم دهنده در لوازم پزشکی و دندانپزشکی استفاده می شود. امروزه این گیاه به علت زیبایی خاصی که دارد، در بیشتر نقاط دنیا به عنوان گیاه زینتی پرورش داده می شود. البته در مناطق سردسیر این گیاه در گلخانه و گرمخانه نگه داری می شود.
نکته جالب درباره این گیاه این است که در قدیم ادویه ای گران قیمت به شمار می رفته که تنها پادشاهان و ثروتمندان می توانستند از آن استفاده کنند.

 

عسل و میخک

 

فواید عسل و میخک

رفع مشکلات گوارشی با عسل و میخک

عسل به دلیل داشتن آنزیم های گوارشی مانند: آمیلاز ،‌ ساکاراز ، لیپاز و … به هضم غذا کمک می کند.
درمورد میخک هم باید گفت، در طب سنتی چین از این چاشنی برای درمان حالت تهوع و مشکلات گوارشی استفاده می شود. میخک جریان آنزیمی را افزایش داده و در نتیجه فعالیت گوارشی را تقویت می کند. به علاوه میخک تاثیر بی حسی موضعی دارد و به همین دلیل برای درمان معده درد و حالت تهوع مفید است.

کاهش درد دندان با عسل و میخک

اوژنول مهمترین ماده تشکیل دهنده عصاره درخت میخک ( Eugenia Caryophylata ) است که در دندانپزشکی از آن به عنوان ضد عفونی کننده و آرام کننده درد دندان استفاده می شود. میخک در حدود 20 برابر قدرتمندتر از اوژنول و دیگر ترکیبات ضد درد می باشد.
استفاده از میخک برای کاهش دندان درد موثر است و همچنین عسل به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی که دارد به کاهش عفونت های دهانی کمک می کند. همچنین آغشته کردن محل پوسیدگی دندان به روغن میخک در تسکین درد دندان موثر است.

درمان سرفه

جویدن میخک به همراه مقدار کمی نمک معمولی به تولید بیشتر آب دهان کمک کرده و در نتیجه تحریک پذیری در گلو را کاهش می دهد.

کاهش استرس

اگر در طول روز دچار استرس می شوید، مقداری آب را به همراه کمی برگ ریحان ، برگ نعنا و میخک بجوشانید سپس از این جوشانده برای تهیه چای سیاه استفاده کنید. این نوشیدنی را همراه با کمی عسل مصرف کنید. معجون گیاهی به دست آمده، تنش های شما را تسکین می دهد.

 

عسل و میخک

 

از خواص جالب میخک اثرات ضد ویروسی عصاره آن در زخم های پوستی ناشی از ویروس هرپس می باشد. در تحقیقات بالینی انجام شده ، خواص درمانی میخک در درمان درد و التهاب بیماری های دهان و دندان و نیز کاهش سردرد بیماران ثابت شده است.
مرجع علمی گیاه درمانی آلمان ( کمیسیون E ) نیز اثرات ضد دردی آن در دندان درد و رفع التهاب دهان و حلق را تایید کرده است. در طب سنتی هند نیز میخک را برای رفع بدبوئی دهان ، نفخ ، دردهای شکمی و مشکلات معده و حتی بیماری های چشم نیز بکار می بردند.

میخک از نظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است و دارای خواص بسیاری است.

  • میخک تقویت کننده مغز است و کسانی که حافظه ضعیف دارند باید از دم کرده میخک استفاده کنند.
  • میخک درمان کننده سرطان است و حتی از ابتلا به سرطان نیز جلوگیری می کند.
  • این گیاه برای رفع سردرد مفید است، ضعف اعصاب را درمان می کند و برای رفع تنگی نفس موثر است.
  • کسانی که مبتلا به بیماری وسواس هستند برای درمان آن باید میخک بخورند.
  • معده را تقویت می کند و موجب هضم بهتر می شود. کبد و کلیه را نیز تقویت می کند.
  • میخک کرم کش است و داروهای کرم کش دارای میخک می باشند.
  • میخک اشتها آور است و بدن را تقویت می کند.
  • میخک تب بر و برای گردش خون و قلب مفید است.
  • برای درمان کمردرد ، چای میخک و یا دو قطره اسانس میخک را با آب گرم و یا چای مخلوط کنید و بنوشید.
  • نوشیدن یک فنجان چای میخک بعد از غذا، گاز و درد معده را از بین می برد.
  • استفاده از میخک ، گرفتگی عضله را از بین می برد.

ترکیبات شیمیایی میخک

غنچه های گیاه میخک پس از باز شدن یعنی قبل از این که رنگ خاکستری و ارغوانی آن تبدیل به قرمز شود، باید چیده و خشک شوند، میخکی که به عنوان ادویه و دارو به کار می رود، پودر این غنچه ها است.
در غنچه میخک 16 درصد و در ساقه های درخت حدود 5 درصد و در برگ های آن 2 درصد اسانس روغنی وجود دارد که از تقطیر این قسمت ها به دست می آید.
اسانس میخک دارای بویی قوی و طعمی سوزاننده است و سفید رنگ می باشد و اگر در مجاورت هوا قرار گیرد رنگ آن تیره و غلیظ می شود.
اسانس میخک دارای اوژنول ، اربوفیلین ، الکل بنزیلیک ، بنزوات دو متیل ، فورفوول و اتیلن است.

طرز تهیه محلول عسل و میخک

برای تهیه چای یا دم کرده میخک ، مقدار 10 گرم میخک را با یک لیتر آب جوش مخلوط و به مدت 5 دقیقه دم کنید. می توانید برای تاثیر بهتر، پس از کاهش دمای محلول، به آن یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید.

مضرات میخک

همان طور که گفته شد، میخک بسیار گرم است، بنابراین برای گرم مزاجان مناسب نیست و ممکن است باعث ناراحتی کلیه و روده ها شود. این گونه افراد باید میخک را با صمغ عربی مخلوط کنند و سپس بخورند.