سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خواص شگفت انگیز روغن سیاه دانه

روغن سیاه دانه ( Black seed oil یا Nigella sativa oil ) یکی از مفید ترین انواع روغن های گیاهی است و از دانه های سیاه دانه به دست می آید.

طبیعت روغن سیاه دانه گرم و خشک می باشد. این روغن به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی طبیعی شناخته می شود، همچنین سرشار از تیموکینون ، تیمو هیدروکینون و تیمول است.

در ادامه با رویال همراه باشید تا با فواید روغن سیاه دانه برای سلامتی بدن ، پوست صورت ، موهای سر و همچنین نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید.

خواص روغن سیاه دانه برای پوست و مو

توجه کنید که روغن سیاه دانه نباید به عنوان جایگزین درمان اصلی که دکتر برای شما تجویز کرده است، مورد استفاده قرار گیرد. اما خواص آن برای پوست صورت و زیبایی ، می تواند به عنوان یک مکمل در کنار درمان اصلی برای پوست شما مزایایی به همراه داشته باشد.
نکته مهم ( تست عدم حساسیت ) : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن ، با مالیدن مقدار کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه ، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در روغن سیاه دانه با کاهش رادیکال های آزاد به رفع چین و چروک کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

آکنه و جوش صورت

برخی مطالعات نشان می دهند که روغن سیاه دانه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی که دارد، برای پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت و قرمزی و التهاب ناشی از آن مفید است.
بر اساس تحقیقاتی که در مجله ” Dermatology & Dermatologic Surgery ” منتشر شد، استفاده از لوسیون های تولید شده با ترکیب 10 درصد روغن سیاه دانه ، بعد از 2 ماه مشخصا باعث کاهش بروز آکنه و جوش صورت شد. شرکت کنندگان در این تحقیقات تا 67 درصد رضایت خود را برای درمان جوش صورت اعلام کردند.

اگزما و پسوریازیس

یک مطالعه در ایران نشان می دهد که استفاده موضعی از روغن سیاه دانه به دلیل خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی که دارد به درمان اگزما کمک می کند و به همین دلیل می تواند برای درمان پسوریازیس که یک بیماری التهابی پوستی است نیز مفید باشد.

 

روغن سیاه دانه

 

ترمیم زخم

نتایج استفاده از روغن سیاه دانه ، تاثیر آن در کاهش التهاب و از بین بردن باکتری های زخم را نشان داده است. در حالی که عصاره سیاه دانه باعث رشد کلاژن های جدید پوست نمی شود، اما دیگر فاکتورهای رشد را تحریک می کند تا بدن بتواند پوست جدید و سالم بسازد.

درمان شوره سر

روغن سیاه دانه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست و به دلیل خواص ضد باکتری و ضد التهابی که دارد به درمان خارش سر کمک کرده و شوره مو را درمان می کند.

ماسک مو برای درمان شوره سر

آب 1 لیمو ترش تازه را با 2 قاشق غذا خوری روغن سیاه دانه ترکیب کنید و بگذارید 15 دقیقه در دمای اتاق بماند. حالا این ترکیب را به مدت 10 دقیقه بر روی پوست سر و مو های خود ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب گرم خوب بشویید.
این ماسک را 1 یا 2 بار در هفته استفاده کنید تا نتیجه بگیرید.

درمان ریزش مو و افزایش رشد آن

مقادیر بالای مواد مغذی و تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه باعث تقویت فولیکول ها و افزایش رشد موی سر می شود.
همچنین این روغن یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان آلوپسی آندروژنیک ( ریزش مو وابسته به هورمون مردانه ) و آلوپسی آره اتا ( ریزش مو منطقه ای ) است.

ماسک برای افزایش رشد مو

در یک کاسه 1/5 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را با 1/2 قاشق چای خوری روغن کرچک ترکیب کنید و بر روی ریشه مو ها بمالید و خوب ماساژ دهید. بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

ماسک برای درمان ریزش مو

در یک کاسه 1/2 فنجان روغن نارگیل را با 1 قاشق غذا خوری روغن سیاه دانه و 1 قاشق غذا خوری عسل طبیعی ترکیب کنید و بر روی مو ها و پوست سر ماساژ دهید، بگذارید 40 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

سفیدی مو

روغن سیاه دانه حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که مانع از تخریب سلول های رنگدانه ای در فولیکول های مو شده و احتمال سفیدی زودرس مو ها را کاهش می دهد.

درمان مو های خشک

روغن سیاه دانه حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگاست که باعث تولید روغن در پوست سر شده و به دلیل خواص مرطوب کنندگی که به درمان مو های خشک و آسیب دیده کمک می کند.

تقویت ریش

مصری های باستان و مردم خاورمیانه سال ها از روغن سیاه دانه به عنوان درمانی برای جلوگیری از ریزش و سفید شدن ریش ها استفاده می کردند، علاوه بر این این روغن می تواند به نرم شدن ریش ها کمک کند.

 

روغن سیاه دانه

 

فواید دارویی خوردن روغن سیاه دانه برای بدن

میزان روغن موجود در دانه ها تا حد زیادی بستگی به جایی که گیاه در آن رشد کرده است دارد. برخی از افراد حتی با مصرف دانه های کوبیده شده سیاه دانه هم از خواص روغن سیاه دانه بهره مند می شوند.
توجه داشته باشید! درست است که این روغن برای سلامتی بدن بسیار مفید است اما نباید آن را بدون مشورت با پزشک متخصص ، جایگزین درمان های دارویی کنید.

سرطان و تومور

روغن سیاه دانه خواص شیمیایی گیاهی ( Phytochemicals ) ، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد و مصرف آن برای پیشگیری و درمان انواع سرطان از جمله سرطان سینه ، سرطان دهانه رحم ، لوسمی و سرطان روده بزرگ مفید است.
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و مواد فیتوشیمیایی موجود در این روغن به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان و تومور را کاهش می دهند. همچنین مطالعات نشان می دهد که تیموکینون ( Thymoquinone ) و تیمو هیدروکینون موجود در آن باعث کاهش 52 درصدی خطر ابتلا به تومور می شوند.
تحقیقات آزمایشگاهی در سال های اخیر نشان داده که تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه باعث آپوپتوز یا مرگ سلول های سرطان پستان ، لوسمی و تومور مغزی می شود.
محققان در مرکز سرطان سیدنی می گویند که تیموکینون به دلیل خواص ضد التهابی قوی که دارد به پیشگیری و درمان سرطان پانکراس کمک می کند.
روغن سیاه دانه در صورتی که به صورت موضعی روی پوست استفاده شود، ممکن است بتواند با سرطان پوست مبارزه کند.
تحقیقات نشان دادند، تیموکینون که ترکیب شیمیایی موجود در سیاه دانه است، توانایی کمک به کاهش رشد غده های سرطانی در موش ها را داشته است. این روغن می تواند آسیبی که به بافت های بدن در اثر شیمی درمانی ، برای کشتن سلول های سرطانی وارد می شود را کاهش دهد. اما نتایج این تحقیقات مربوط به انسان نبوده و این روغن نباید جایگزین درمان های تعریف شده سرطان شود.

آنتی بیوتیک طبیعی

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد میکروبی قوی است که خطر ابتلا به بیماری های باکتریایی ، قارچی ، ویروسی و همچنین عفونت را کاهش می دهد.
یک تحقیق در پاکستان نشان داده که این روغن مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی در برابر باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم عمل کرده و آن ها را از بین می برد.

پاک سازی کبد

روغن سیاه دانه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در آن به پاک سازی و سم زدایی کبد کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های کبدی را کاهش می دهد.

دیابت و قند خون

روغن سیاه دانه خطر ابتلا به دیابت نوع 1 و 2 را کاهش می دهد. مطالعات محققان در هند نشان داده که این روغن باعث بازسازی جزئی بتای پانکراس شده و به این ترتیب به کاهش غلظت انسولین و کاهش غلظت گلوکز در خون کمک می کند.
بر اساس مقاله ای که در مجله ” Endocrinology and Metabolism ” منتشر شد، محققان اعلام کردند که سیاه دانه یکی از معدود مواد غذایی است که باعث جلوگیری از هر دو نوع دیابت ، یعنی دیابت نوع 2 و دیابت نوع 1 می شود. بر اساس این تحقیقات سیاه دانه در واقع پایداری گلوکز را افزایش می دهد و به اندازه داروی متفورمین ( Metformin ) موثر است. این گیاه تا کنون عوارض مشخصی نشان نداده است، در صورتی که متفورمین به عنوان یکی از رایج ترین داروهای توصیه شده برای دیابت نوع دو ، باعث عوارض جانبی زیادی مثل نفخ ، اسهال ، تجمع گاز معده ، سردرد و خیلی علائم دیگر می شود.

لاغری و کاهش وزن

در یک تحقیق روی 90 خانم دچار اضافه وزن ، به این نتیجه رسیدند که اضافه کردن روغن سیاه دانه به رژیم غذایی کم کالری ، بیشتر باعث لاغری می شود.مجله ” Diabetes and Metabolic Disorders ” تحقیقاتی منتشر کرد که در آن خواص ضد چاقی گیاهان را مورد بررسی قرار داده بودند و به این نتیجه رسیده بودند که سیاه دانه در صدر گیاهان دارویی موثر در کاهش وزن قرار دارد.
در تحقیقات دیگری که بر روی 250 مرد انجام شده بود، به این نتیجه رسیدند که این روغن در صورتی که به تنهایی یا در ترکیب با زردچوبه استفاده شود، باعث کاهش وزن می شود و مهم تر از آن، خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش می دهد.
یک مطالعه منتشر شده در سال 2018 نشان می دهد که این روغن یکی از بهترین روش های طبیعی برای کاهش شاخص توده بدنی ( BMI ) و کاهش چربی شکم می باشد.
در طب سنتی گفته می شود که حتی مالیدن این روغن به شکم ، برای کاهش چربی شکم مفید بوده و باعث لاغری در این ناحیه می شود.

روش های مصرف روغن سیاه دانه برای لاغری

  • می توانید روزانه 1 تا 2 قاشق چای خوری از آن را میل کنید.
  • 1 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را با 1 قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و هر روز صبح قبل از صبحانه میل کنید.
  • 1 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه ، 1 قاشق چای خوری عسل و دارچین را در یک لیوان آب ولرم ترکیب کرده و این نوشیدنی را هر روز صبح قبل از صبحانه میل کنید.
  • 1 تا 2 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را بر روی سالاد خود بریزید و میل کنید.
  • 1 قاشق چای خوری روغن سیاه دانه را در یک لیوان آب پرتقال تازه مخلوط کرده و این آب میوه مقوی را با شکم خالی هر روز صبح نوش جان کنید.
  • می توانید دانه های سیاه دانه را پودر کرده و با عسل میل کنید.

توجه داشته باشید که وقتی سیاه دانه را آسیاب می کنید باید به سرعت با عسل ترکیب کنید، چون در معرض هوا سمی شده و خواص خود را از دست می دهد.

 

روغن سیاه دانه

 

درمان ناباروری

تحقیقات متعدد نشان می دهد که روغن سیاه دانه برای درمان ناباروری مردان مفید می باشد. این روغن به طور طبیعی به افزایش تعداد و حجم اسپرم کمک کرده و با بهبود حرکت آن ها به درمان ناباروری در آقایان کمک می کند.

کلسترول خون

میزان زیاد اسید‌های چرب مفید موجود در سیاه دانه مانند لینولیک اسید ( linoleic acids ) و اولئیک اسید ( oleic acid ) ، به حفظ کلسترول خوب در میزان مناسب کمک می کند.
یک مطالعه در سال 2017 نشان داده که روغن سیاه دانه به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی که دارد به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

فشار خون

تحقیقات نشان می دهد که مقادیر بالای مواد مغذی موجود در روغن سیاه دانه به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک می کند.
مصرف این روغن برای 2 ماه نتایج رضایت بخشی در کاهش فشار خون افرادی که دچار فشار خون بالا ( نه در سطح خیلی حاد ) بودند، نشان داده است.

درد و حساسیت سینه در زنان

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از ژل حاوی روغن سیاه دانه به درمان درد و حساسیت سینه ها در دوران قاعدگی زنان کمک می کند.

درمان سو هاضمه

این روغن در طب سنتی برای درمان سو هاضمه استفاده می شود. ترکیب روغن سیاه دانه و عسل با آب می تواند به درمان سو هاضمه شدید کمک می کند.

کاهش ناراحتی‌ معده

مصرف سیاه دانه یا روغن آن می تواند در کاهش درد معده ، دل پیچه و انقباض دردناک شکم موثر باشد. روغن آن می تواند به کاهش گازهای معده ، نفخ و پیشگیری از زخم معده نیز کمک کند.

آرتروز و روماتیسم

روغن سیاه دانه دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که می تواند برای پیشگیری و درمان آرتروز و روماتیسم و درد و سفتی مفاصل مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که مالیدن این روغن به زانو برای سه هفته، به درمان درد آن کمک می کند.
مصرف خوراکی این روغن می تواند به کاهش علائم التهابی آرتروز مفصل کمک کند. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2016 در ” Immunological Investigations ” منتشر شد، 43 خانم با آرتروز مفصلی در درجه متوسط روزی یک کپسول روغن سیاه دانه را برای مدت 1 ماه مصرف کردند. در نتیجه باعث کاهش علائم آرتروز ، میزان التهاب موجود در خون و تعداد مفاصل متورم را نشان داد.

 

روغن سیاه دانه

 

درمان آسم

خواص ضد التهابی قوی روغن سیاه دانه به بهبود عملکرد ریه ها کمک کرده و می تواند برای درمان بیماری آسم مفید باشد. تاثیر آن در کاهش التهابات دستگاه تنفسی حتی می تواند در کاهش علائم برونشیت و درمان سینوزیت هم موثر باشد.

عوارض و مضرات روغن سیاه دانه

این روغن ممکن است خطراتی برای برخی افراد نیز داشته باشد:

دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از اثر روغن سیاه دانه بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن جدا اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان

هنوز تحقیقاتی درباره تاثیر روغن سیاه دانه بر روی نوزادان و کودکان انجام نشده پس بهتر است که این روغن را برای نوزادان و کودکان استفاده نکنید و از دسترس آن ها دور نگه دارید.

آلرژی و حساسیت

این روغن در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود که با راش های پوستی مشخص می شود.
همچنین آن را به هیچ عنوان برای چشم، بینی و قسمت های حساس بدن از جمله ابرو و مژه استفاده نکنید.

زیاد روی در مصرف خوراکی آن می تواند باعث مسمومیت شود که با علائمی مانند معده درد، استفراغ یا یبوست و گاهی تشنج مشخص می شود.
ممکن است که این روغن باعث افزایش تاثیر برخی از داروها ، مثل داروهای متوپرولول ( Metoprolol ) و وارفارین ( Warfarin ) شود. اگر شما در حال مصرف هر نوع دارویی به صورت مرتب هستید، با پزشک خود در مورد مصرف روغن سیاه دانه صحبت کنید و قبل از صحبت کردن با پزشک معالج نباید هیچ کدام از داروهایی که همیشه مصرف می کنید را قطع کنید.
این روغن می تواند به عملکرد بهتر کبد کمک کند اما مصرف بیش از حد آن می تواند برای کبد و کلیه ها مضر باشد. اگر کبد یا کلیه شما در حال حاضر دچار مشکل است، درمورد میزان مصرف مناسب با پزشک خود صحبت کنید.

موارد استفاده روغن سیاه دانه

  • آن را به عنوان روغن ماساژ به کار می برند اما فراموش نکنید که قبل از استفاده حتما آن را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام رقیق کنید.
  • از آن در طب سنتی و به صورت موضعی برای درمان بیماری های پوست و مو استفاده می کنند.
  • روغن خالص و اصل را به صورت خوراکی به انواع سوپ ها و نوشیدنی هایی مانند اسموتی و چای لاته اضافه می کنند.
  • روی نان قبل از پخت یا قبل از تست کردن ، روی بیسکوییت یا شیرینی
  • مخلوط کردن با دانه های دیگر و استفاده به عنوان چاشنی سالاد

مقدار مصرف روغن سیاه دانه در روز

با مشورت پزشک

مقدار مصرف روزانه این روغن بر اساس وضعیت فردی و سلامتی متفاوت می باشد اما تحقیقات علمی ، مقدار خوراکی آن را برای درمان برخی بیماری ها ثابت کرده است:

  • درمان فشار خون بالا : 200 میلی گرم ، دو بار در روز برای هشت هفته
  • درمان ناباروری مردان : مصرف روزانه 2.5 میلی لیتر ، دو بار در روز برای دو ماه
  • درمان آسم : 500 میلی گرم ، دو بار در روز به مدت چهار هفته